de eerste week bij mijn gastgezin

afgelopen maandag was het zover! Die middag samen met Chudda (de nepaleese coordinator van VFN) op weg naar mijn gastgezin. Voor de eerste keer had Chudda een taxi geregeld, die er al na 10 minuten mee ophield. Dus werd de broer van de taxichauffeur opgetrommeld die ons verder naar Adhikaridanda bracht. Normaal ga je met de bus van Pokhara naar Naudanda, en dan is het nog een half uurtje lopen. Die weg die je loopt deden we nu dus ook met de taxi. zo`n kleine Nissan op een weg die wij alleen met een grote jeep zouden doen.

En dan loop je naar het huis van je gastgezin en denk je ......... slik. Het zijn twee huizen, het oude huis van de ouders van het echtpaar (zijn ouders) en een nieuwer huis waar het echtpaar met hun twee zoons en hun broer wonen. Ik heb een kamer in het huis bij Opa en Oma.

Het huis moet je voorstellen als een stal of een soort lemen hut. Mijn kamer is opgepimpt met vinyl zeil en een rieten mat op de vloer, alle muren zijn afgeplakt met kranten en het plafond is afgedekt met plastic. Er staan twee bedden in, een klein raampje (zonder glas maar met gaas buiten) met luiken en een lamp met een stopcontact. Maar zoals jullie al weten, powercuts..
Tot nu toe heb ik alleen twee reuzespinnen moeten killen (ze zijn ongeveer zo groot als je hand, vingers en palm). Volgens mij broer bijten ze niet, maar je moet wel flink meppen met een stuk bamboe voordat ze niet meer bewegen.

In Nepal is familie de belangrijkste vorm. En ook ik wordt nu als lid van de familie gezien. Dus hoogste tijd om ze voor te stellen. Ik leef bij een echtpaar, Huri en Joti. Hij, Huri, is nu mijn jongere broer (ik ben ouder), in Nepalees Baai. Mij noemt hij brother. Zijn vrouw Joti is nu mijn Bahini (jongere zus), en zij is degene die alles voor mij doet. Dat is Nepaleese cultuur, waarin vrouwen alles voor de mannen doen. Zo heb ik voor de vorm wat was achtergelaten, want zoals Joti zegt, you are my brother, so I have to wash your clothes, Tjaa... Beide zijn leraar, Huri op 'mijn' school en Joti op een andere.
Huri en Joti hebben twee zoontjes, Misaas van 7 en Missan van 3. Omdat ik een broer van hun moeder ben noem ik ze Banzaa (neef). De jongste roept gewoon Mama naar mij terug.

Het gezin woont samen met de ouders van Huri. Die spreek ik niet bij hun naam aan maar met Amaa en Baba (zit een beetje tussen mama/oma en papa/opa in). Mijn Amaa is degene die het eten in de keuken verdeelt en roept iedere keer dat ze erg veel van haar nieuwe zoon houdt. Maar dat is niet helemaal objectief want na het avondeten geef ik haar een sigaret en zitten we lekker met zijn tweeen te roken.

Nou heb je dat niet echt nodig want de keuken staat vol met rook van het houtvuurtje waarop wordt gekookt. Ook de keuken is ongeloofelijk, een vloer van klei of leem, achterin een verhoging voor het houtvuur en een houten rekje met wat metalen borden, bakjes en bekers. De ruimte is ongeveer 1,5 bij 5 meter en pikzwart van de rook.

's Ochtends om 7 uur wordt ik gewekt door Huri met een vrolijk good morning brother. Hij gaat dan naar school voor extra lessen. Ik was me onder de kraan op het erf en krijg dan van Joti thee met koekjes. Zij gaat dan koken en om een uur of acht eten zij, Amaa en ik. Ook 'sochtends gewoon warm eten, rijst met een linzenprutje en afwisselend wat spinazie, aardappelcurry of tomatenchutney. Als gast krijg ik natuurlijk het meeste van dat laatste. Het lekkerste is het eind, je bewaart wat witte rijst en giet daar warme buffalo melk over. Even prakken en je hebt heerlijke rijstepap.

Om 9 uur is Huri terug die dan snel eet en om half tien lopen we samen naar de school (over school meer de volgende keer). Om 4 uur zijn we klaar en krijgen dan thuis thee met een snack (pinda's, popcorn, koekjes). En om 7 uur weer aan de rijst met als toetje, jawel weer rijstepap. Daarna help ik Huri en Joti vaak met Engels, speel met Missan en Misaas of kijk TV (jawel!) met baba. Meestal is het tussen 9 en 10 uur bedtijd.

Het is echt ongeloofelijk hoe oprecht hartelijk \ik wordt opgenomen in het gezin. Volgens mij is het niet eens iets waar ze over nadenken maar wat helemaal ingebakken zit in hun systeem. Maar het komt zeker niet gemaakt over en ik voel me erg thuis. Het contrast met onze leefomstandigheden is natuurlijk erg groot maar het leert je ook weer dat je weinig nodig hebt.

Nu ik terug ben ik Pokhara voelt de stad als smerig als smerig en druk. Het enig extra is de warme douche in het hotel. Ander eten mis ik nu nog niet zo erg na pas een week. Inmiddels is het toeristenseizoen echt begonnen en is het druk. Waarom ze nu komen snap ik eigenlijk niet. want tot nu toe is het iedere dag heiig en zit er zoveel stof in de lucht dat je nauwelijks bergen ziet. Een groot verschil met november toen Roger en ik hier waren.

Inmiddels heb ik ook al 4 dagen les gegeven. Daarover volgende keer meer maar ik kan alvast verklappen dat het echt supergaaf is.

Nu (11.15 in Nepal) is het tijd om koffie te gaan drinken. Volgend weekend blijf ik bij mijn gastgezin dus meer over school over twee weken.

veel liefs en groeten, Jerome

Reacties

Reacties

Juul

Hai jerome! wat leuk om te lezen hoe het daar allemaal gaat en hoe je leeft daar! ook de foto's erbij! erg leuk om te zien! Ik ben erg benieuwd wat je allemaal nog meer mee gaat maken! maar dat van die spinnen hahaha gatver! zo groot!
Ik ben weer een paar dagen terug uit Finland! Was erg leuk! Maar de echte finnen zijn minder leuk... meer ingetogen en niet echt blij, ze kijken niemand aan bijvoorbeeld. Maar wel leuke mensen nog meer leren kennen!
Ik ben benieuwd naar je volgende verslagen!
Groetjes Juul

Janine

He Jerome! Dit is het dan, for real! Ik vind je nu al een held! Vanwege die spinnen en niet in de laatste plaats vanwege je positieve verhaal over zo'n heel ander leven. Heel bijzonder om te zien waar je nu woont en slaapt en hoe de school er uitziet en al die mooie kindertjes. Hele mooie tijd en veel liefs, Janine

ali

hello jerome, heel leuk om te horen dat het goed gaat.
leuke foto's en verhalen. leuk om te zien hoe jij in zo'n primitieve omgeving leeft,en het naar je zin hebt.

geen Dierenmishandeling meer aub spinnen zijn heel nuttig en aardige beesten:p
we missen je nu al heel erg en ik overweeg te stoppen met de zondagsoep.
heel veel groeten van Ali,Shirin & aresh

Lucas

Ha Jerome. Er is dus leven na de lease-
Saab ;) En wat voor een leven. Het klinkt goed. Eenvoudig en sober, maar ook eerlijk en hartelijk, geen gestress, geen files, geen overvolle dagen maar leven in een vast ritme. Ik ben benieuwd hoe het je de komende weken vergaat en kijk al uit naar je volgende verhaal. Zet 'm op spiderman! Veel groeten Lucas

Ingrid en peer

Ha Jerome, ik ben jaloers op je! het lijkt me echt geweldig zo'n ervaring en gelukkig heb je genoeg lectuur aan de wand, hoef je voorlopig niet naar de bieb. je nieuwe familie lijkt me heel gezellig, wat een prachtige kinderen. ik ben heeel benieuwd naar je onderwijservaringen, tot de volgende keer groetjes Ingrid

Margreet

Hoi Jerome, ik kreeg je weblog van Pam. Een goed gevoel dat je zo je hart aan het volgen bent! Wat de avonturen verder gaan brengen?? Geniet, geniet en geniet. Blijf je volgen :-0 Bye

Stephan

Hei Jerome,

Stoer en uitdagend! Ik heb respect voor je keuze.

Succes

Koen

Jerome,

techniek staat voor niets. Wat een ervaringen en wat leuk om daar deelgenoot van te kunnen zijn. Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

Alles is super gaaf. Kom je nog wel terug?

Het ga je buitengewoon.

André en Dianne

Ha Jerome,
Echt niet voor te stellen hoe het is om in zo'n leefomgeving te vertoeven. Wel mooi te lezen hoe je wordt opgenomen in het gezin. We zijn beneuwd naar de onderwijsverhalen. Hou je gezond. Liefs, de buurtjes. En kusjes van Sam en Maud.

Pam

Hey Jerome,

Ik zag een mailtje in mijn mailbox verschijnenen en dacht: leuk weer een verhaaltje van Jerome, maar je internet heeft het begeven... Wel ontzettend lieve foto's van je nieuwe familie! Ben nieuwsgierig naar je verhalen van de afgelopen 2 weken, dus ik hoop dat je snel weer een werkende verbinding hebt gevonden!!!

Volgende week afscheid van Katrien en Marc, maar zonder jou niet helemaal compleet jammer genoeg. Heb met Roger al afgesproken dat we na je terugkomst eens een goede borrel gaan doen!

Groetjes en veel liefs
Pam

Philip

Hoi Jerome,

wat leuk om je verhaal te lezen. daar zullen we het volgende week (met Katrien en Marc) vast nog over hebben! Ik kijk uit naar de volgende aflevering.
Hartelijke groeten,
Philip

Roger

Namaste, Ik ben weer terug uit de Alpen dus we kunnen weer "chatten". Je foto's doen mij herinneren aan de mooie tijd die wij samen in Nepal hebben gehad. Je verhalen gaan echter verder dan het familie-leven dat wij hebben mogen ontmoeten (wel grappig te lezen dat ook bij jouw nieuwe familie de ouders bij de oudste zoon wonen, net zoals Ramilla ons zo vaak vertelde). Ik hoop binnenkort te lezen hoe het vak van leraar je bevalt.

Veel groeten, Namaste.
Roger

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!