examentijd

inmiddels zijn de examens voorbij en is het komende zondag result day op school. Dan komen alle kinderen en ook de ouders naar school om de uitslag te horen. Het is hier nu eind van het schooljaar en daarna volgt vakantie t/m 13 april, het nepaleese nieuwjaar. Leuk voor de kinderen maar weinig te teachen voor mij, vandaar dat ik met mijn collega's aan de slag ga.

Maar eerst terug naar de examens. De kinderen doen examen in 7 vakken; Nepali, Math, English, English Grammar, Science, Social studies en General Knowledge. Dus 7 dagen examen van 11.00 tot 13.00. Om 10.00 is iedereen al op school en zitten de kinderen zenuwachtig te wachten. In de klas krijgen ze dan examenpapier en wordt het examen toegelicht. Ik heb dat voor de vakken Engels en Science gedaan. Vervolgens mogen ze om 5 voor 11 naar buiten en zoekt iedereen een plekje op het veld voor de school. Jawel, we doen examen hier gewoon lekker buiten. Vooral met de hogere klassen is dat lastig, want die proberen de boel echt te belazeren. Dat werd dus een sport om dat tegen te gaan. Rondjes lopen op het veld en een krijtje in de hand voor diegenen binnen gooi-afstand. De rest van de leraren gaat trouwens gewoon lekker op een muurtje in de zon zitten en komt pas in actie als het echt niet anders kan. Maar vooral heb ik geprobeerd de kinderen te helpen, sommige zaten al na 10 minuten voor zich uit te staren. Dan ging ik er even bijzitten en hoefde soms niet eens een antwoord te geven. Nadeel was wel dat vervolgens alle kinderen mij om hulp kwamen vragen, zelfs degenen met Nepali examen dat geschreven is in devanganari.

Nu zijn alle examens nagekeken en hebben we de resultsheets gemaakt. De principal verschafte mij de eer om klas 5 te doen. Nou ja, eer, het zijn twintig kinderen, 7 vakken, 4 punten per vak (3 examens en gewogen gemiddelde final score). Dat zijn dus een boel cijfers met de hand schrijven. En de originele moet vervolgens nog eens gemanipuleerd worden naar het exemplaar dat naar de regering gaat. Studenten moeten namelijk voor elk examen slagen, een goede final score alleen is onvoldoende. Dus iemand die zijn eerste examen verprutst maar vervolgens twee goede maakt heeft een voldoende final score maar een failed examen. In de governement kopie worden dan de cijfers herberekend zodat er dezelfde final score uit komt maar ook alle drie de examens voldoende zijn. Simpel gezegd hevel je punten van een goede naar een slechte over. En die versie moesten we twee keer maken. Lamme hand van het schrijven dus.

En nou moet ik morgen vroeg op om op tijd (10.00) terug op school te zijn vanuit Pokhara. Met de bus van 8 uur terug moet voldoende zijn hopelijk. Alleen bestaat er hier in Nepal niet zoiets als de bus van 8 uur!. Maar tot nu toe komt het altijd goed.

Volgende keer meer over de up's en down's van het leven hier, veel liefs en groeten, Jerome

Heidi

Hé Jerome, je hebt een leuke schrijfstijl en het is leuk om met je mee te lezen. Jij zit in de zon maar wij hadden sneeuw met Pasen! Mis je al bepaalde dingen of ben je toch niet zo materialistisch? Cappuccino of juist een lange douche of de krant? Veel succes met de leraren curus in de aprilvakantie en over 40 dagen zit je alweer in de tuin met de NRC en een cappuccino! Time flies! Het ga je goed! Heidi & co

Roger

Namaste,

Weer een prachtig verhaal en mooie foto's. Erg aandoenlijk die kinderen, de spanning is van hun gezichtjes af te lezen. Hebben ze inmiddels al voor je gezongen en gedanst (zoals in balthali)? Ik zag ook dat het tijd wordt voor de spiegel van de kapper!! ik ben benieuwd hoe je daar uitkomt (je kent het kapsel van buddha).
Veel groeten en Namaste.

Roger